Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-05@07:04:36 GMT

قمر در عقرب چه زمانی رخ میدهد؟

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۹۸۸۱۴

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: وقتی ماه در نزدیکی ستاره دل کژدم قرار می‌گیرد، پدیده قمر در عقرب رخ می‌دهد. ناطقان: مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران درباره وقوع رویداد قمر در عقرب اظهار کرد: با وجود اینکه زمین به گرد خورشید در چرخش است اما از دید ناظران زمینی این گونه به نظر می‌رسد که خورشید روی کره آسمان، بر خلاف جهت عقربه‌های ساعت جابه‌جا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او افزود: به مسیر ظاهری خورشید در طی یک سال روی کره آسمان، دایره البروج گفته می‌شود و نواری به پهنای ۱۸ درجه (۹ درجه از هر طرف دایره البروج) ناحیه‌ای به نام منطقه البروج را ایجاد کرده که ۳۶۰ درجه اطراف کره آسمان کشیده شده است.

عتیقی ادامه داد: خورشید، ماه و سیارات این منطقه را طی می‌کنند. ۱۲ صورت فلکی که برخی با اضافه کردن صورت فلکی مار در بین صور کژدم و کمان، آن را ۱۳ صورت می‌دانند، در منطقه البروج واقع شده است و خورشید این نوار ۳۶۰ درجه‌ای را طول یک سال طی می‌کند.

عتیقی ادامه داد: خورشید از هر کدام از این صور ۱۲ گانه اصلی در منطقه البروج، تقریبا طی یک ماه عبور می‌کند؛ ماه نیز در گردش کمتر از ۳۰ روزه خود به گرد زمین هر دو و نیم شبانه روز، در یکی از صور فلکی ۱۲ گانه قرار می‌گیرد که این صور به ترتیب عبارتند از بره (حمل)، گاو (ثور) دو پیکر (جوزا)، خرچنگ (سرطان)، شیر (اسد)، خوشه یا دوشیزه (سنبله)، ترازو (میزان)، کژدم (عقرب)، کمان (قوس)، بزماهی (جدی)، سطل آب (دلو)، ماهی‌ها (حوت).

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران توضیح داد: در نجوم احکامی و نه دانش اخترشناسی، برای حضور ماه، خورشید و سیارات در زمینه هر کدام از این صور فلکی، بروز حوادث و اتفاقاتی را موثر می‌دانستند که بیشتر به پایین بودن آگاهی‌های علمی بشر در زمینه این دانش آسمانی و طرح خرافه‌های بی اساس مربوط است.

عتیقی گفت: یکی از این صورت‌های فلکی کژدم یا همان صورت فلکی عقرب است که در نیمکره شمالی زمین از جنوبی‌ترین نقطه آسمان عبور می‌کند. این صورت‌ها دو هزار سال قبل توسط فردی به نام بطلمیوس تصور، ترسیم و نامگذاری شده است و بعد‌ها به این فهرست، صورت‌های فلکی دیگری اضافه شد؛ به این ترتیب از ۴۸ صورت فلکی، کل آسمان به ۸۸ صورت فلکی رسیده است.

به گفته این کارشناس، برخی از این صورت‌های فلکی در طول منطقه البروج کشیدگی دارند که از جمله به صورت فلکی شیر می‌توان اشاره کرد، اما برخی از این صور در عرض منطقه البروج کشیده شده اند که صورت فلکی کژدم یکی از آنهاست، بنابراین طبیعی است خورشید و ماه در مدت زمان کمتری از صورت عقرب عبور کنند.

قرارگیری ماه در زمینه صورت فلکی کژدم

عتیقی ادامه داد: یکی از نکاتی که در دانش اخترشناسی مطرح نبوده است اما در احکام نجوم به آن پرداخته می‌شود قرارگیری ماه در زمینه صورت فلکی کژدم است که از آن به عنوان قمر در عقرب یاد می‌شود. انجام برخی از اعمال زندگی روزانه در چنین زمانی توصیه نشده و حوادثی همچون باد و طوفان را به حضور ماه در صورت فلکی عقرب نسبت داده اند که حتی می‌توان در برخی از توصیه‌های دینی نیز چنین احکامی را مشاهده کرد.

عتیقی گفت: باید توجه داشت که سرنوشت انسان‌ها و اتفاقات زمینی به دست بشریت است و نمی‌توان آن را به قرارگیری اجرام آسمانی در نقطه‌ای خاص از کره آسمان نسبت داد و چه بسا به گفته برخی به نقل از بزرگان دینی مبنی بر عدم فراگیری نجوم، همین پیشگویی‌ها و پیش بینی‌هاست که مبنای علمی ندارد و اتفاقا فراگیری دانش ستاره شناسی به جز جهت یابی و لذت بردن از آسمان، امروزه یکی از مطالعات پایه و اساسی تلقی می‌شود که بشر را نسبت به جایگاه خود در کائنات، سرنوشت زمین و ضرورت جابه جایی انسان به کرات مختلف برای ادامه حیات آشنا می‌کند.

عتیقی گفت: ماه همسایه کره زمین و به طور میانگین ۳۸۰ هزار کیلومتر (کمتر از نیم میلیون کیلومتر) با ما فاصله دارد و این در حالی است که ستاره دل کژدم یا قلب العقرب در این صورت فلکی، حدود ۶۰۴ سال نوری از زمین فاصله دارد و هر سال نوری حدود ۹.۴ تریلیون کیلومتر است.

او افزود: چگونه می‌توان متصور بود که قرارگیری ماه همسایه زمین در زمینه صورت فلکی با ستارگانی به این مقدار دور از ما می‌تواند منشا اتفاقات و خطراتی باشد، چرا که صرفا از دید انسان‌ها بر روی زمین، ماه و این صورت فلکی در آسمان در همنشینی با یکدیگر دیده می‌شوند.

عتیقی ادامه داد: اینگونه می‌توان نتیجه گرفت که پدیده قمر در عقرب که موجب نگرانی بسیاری از افراد کمتر مطلع از دانش ستاره شناسی شده است، لااقل از نگاه علمی مردود بوده و صرفا به داستان و خرافه‌های گذشته بشری برمی‌گردد که اساس علمی ندارد و صرفا ناشی از ترس بشر اولیه می‌تواند تلقی شود. بهتر است به جای توجه به مطالب بی اساس از نگاه علمی، همهن با روی آوری به دانش کهن و جذاب اختر شناسی به فراگیری مطالب علمی و یافته‌های دقیق بشری بپردازند که آن‌ها را با عظمت خلقت و خالق بیش از پیش آشنا می‌کند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری گفت: خوشبختانه یکی از ویژگی‌های دانش اخترشناسی این است که در آن گرایشی با عنوان " نجوم آماتوری " مطرح است؛ به این معنی که تمام افراد از مرد و زن، پیر و جوان، دانشگاهی و غیردانشگاهی می‌توانند در زمینه این دانش و رصد آسمان به مطالعه بپردازند.

ستاره دل کژدم، یکی از چهار ستاره ویژه در آسمان

او افزود: ایرانیان باستان، ستاره دل کژدم و یا قلب العقرب را یکی از چهار ستاره ویژه در آسمان می‌دانستند. " ریچارد هینکلی " در کتاب " نام ستاره‌ها و معنی آن‌ها " به این نکته اشاره می‌کند که ایرانیان حدود ۳ هزار سال قبل از میلاد مسیح (۵ هزار سال پیش) به ستاره دل کژدم توجه ویژه‌ای داشته اند و در مصر باستان این ستاره نمادی از الهه " سلکیت " که اغلب آن را الهه عقرب می‌دانند، بوده است. این ستاره در میان ۲۰ ستاره درخشان آسمان شب قرار دارد که با درخشش متفاوت بین ۸ دهم تا ۱.۱ دهم درخشش آن متفاوت است و یک ستاره همدم کوچک در همسایگی خود دارد که به نام Antares B شناخته می‌شود و به رنگ سفید مایل به آبی است. ستاره دل کژدم ۷۰۰ برابر قطر خورشید است برای مثال اگر در مرکز منظومه ما قرار گیرد، آنقدر بزرگ است که می‌تواند تا ورای مدار سیاره سرخ بهرام (مریخ) را در برگیرد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران توضیح داد: در ماموریت آپولو ۱۴ به ماه از نام این ستاره بر روی نام یک موشک استفاده شده بود. ستاره دل کژدم یک اَبَرغول سرخ است که به پایان عمر خود نزدیک می‌شود و هنگامی که دیگر سوختی برای فعل و انفعال هسته‌ای در آن باقی نماند این ستاره منفجر خواهد شد و به یک اَبَرنواختر بسیار درخشان تبدیل می‌شود که درخشندگی آن برابر نور کهکشان در آسمان جلوه گر خواهد شد. از نظر ریشه لغتی کلمه " آنتارس " دل کژدم به معنای ضد مریخ است که احتمالا به این دلیل که منجمان در دوران باستان تصور می‌کردند که این ستاره قرمز رنگ، شبیه سیاره سرخ بهرام است آن را به این عنوان نام گذاری کرده اند.

عتیقی گفت: آخرین بار در شبانگاه پنج شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ ماه در صورت فلکی کژدم بود و قمر در عقرب بعدی، چهارشنبه، ۵ خرداد است که ماه در نزدیکی ستاره دل کژدم قرار خواهد گرفت. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: قمر در عقرب ، کره آسما ، دایره البروج

منبع: ناطقان

کلیدواژه: قمر در عقرب دایره البروج مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران قمر در عقرب کره آسمان صورت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۹۸۸۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دین سینما به امام صادق‌(ع) چه زمانی ادا می‌شود؟

این اهمیت از آن‌روست که با توجه به آمارهای منتشر شده از‌سوی نهادهای علمی کشور بیشتر مخاطبان ایرانی به موضوعات دینی اهمیت می‌دهند و براساس آخرین پیمایش مرکز تحقیقات صدا وسیما نیز پربیننده‌ترین برنامه‌های رسانه‌ملی برنامه‌های مذهبی هستند. اما این‌که چرا تاکنون درصنعت فیلمسازی و سریال‌سازی به چنین موضوع مهمی کمتر پرداخته شده نیاز به بررسی بیشتری دارد.   سینما و فیلمسازی مذهبی  سینما ذاتا هنری قصه‌گو و در عین‌حال وابسته به تکنولوژی محسوب می‌شود و به همین جهت بستر خوبی برای طرح روایت و داستان‌های برآمده از باورها و عقاید انسان‌ها در طول تاریخ است. همچنین به‌دلیل بدیع و مدرن بودن، ابزارهای نامحدودی در اختیار دارد که می‌تواند در اذهان مخاطبان عمیقا اثرگذار باشد. از آغاز شکل‌گیری سینما در اواخر قرن نوزدهم تا به امروز، جادوی سینما این امکان را فراهم کرده تا سینماگران، دغدغه‌های اعتقادی و مذهبی خود را از طریق این رسانه به نمایش بگذارند. به‌طورکلی این تولیدات دارای اهمیت استراتژیک هستند و می‌توانند در نمایش و قرائت مطلوب مردم درخصوص ادیان، مهم و پرطرفدار باشند.   چرا سینمای دینی در ایران شکل نمی‌گیرد سینمای ایران اسلامی که به‌عنوان مرکز اصلی تجمع شیعیان دنیا، سال‌هاست در تولیدات انواع فیلم‌های سینمایی با رویکردهای انسانی و اخلاقی خوش درخشیده اما به‌نظر می‌رسد تاکنون برای تولیداتی از نوع سینمای دینی حرف چندانی برای گفتن نداشته باشد؛ آن‌هم در شرایطی که جریانات انحرافی صهیون و وهابیت، تمام سپاه خود را برای به تصویر کشیدن دوران صدر اسلام به‌گونه‌ای که مطلوب خودشان است، به میدان آورده‌اند. از ساخت فیلم و حکمرانی بر سینمای هالیوود تا بودجه‌ریزی و سریال‌سازی در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و خاورمیانه برای تحریف تاریخ شیعه و دوران امامت اولاد نبی اسلام‌(ص) آن هم بدون رعایت ابتدایی‌ترین ملاحظاتی که می‌توان داشت.   تحریف تاریخ شیعه مصداق فراوانی را می‌توان از میان تولیدات عربی درباره تحریف تاریخ شیعه هم‌راستا با تفکر ضدایرانی مثال زد اما متأخر‌ترین آنها می‌تواند مجموعه‌هایی مانند «اِمامُ الْفُقَهاء» یا «حشاشین» باشد که این روزها نامش سر زبان‌ها افتاده است. این تولیدات نمایشی گرچه از‌سوی برخی با سهل‌انگاری دنبال می‌شود اما ماجرای آنها عمیق‌تر از مباحثی چون جنبه سرگرمی صنعت فیلمسازی است و تلاش می‌شود تا با القای تصویری غلط، زمینه تحریف تاریخ را فراهم کند.به طور مثال این مجموعه‌های تلویزیونی نه فقط به‌دور از اهداف سیاسی و ضد‌شیعی ساخته نشده‌اند بلکه دقیقا می‌دانند چه هدفی را دنبال می‌کنند و قرار است چه تصویری از اسلام و شیعه به جهان ارائه نمایند تا در نهایت آنچه در اذهان در مورد اسلام و تشیع شکل می‌گیرد، به نفع خودشان و در راستای تضعیف اندیشه ولایی شیعیان باشد که امروز رسانه‌ها‌ و اندیشمندان صهیونیستی چنین تفکری را مانع جدی حیات خود می‌دانند.   تصویری تحریف شده از امام صادق‌(ع)  به عنوان نمونه مجموعه «اِمامُ الْفُقَهاء» که در رابطه با زندگی امام صادق‌(ع) به کارگردانی سامی جنادی سوری و نویسندگی حامد العلی کویتی با حمایت شرکت کویتی الخیر در ۳۰ قسمت ساخته شده و در سال ۱۳۹۱ از شبکه العراقیه در عراق پخش گردید و پس از آن شبکه الکوثر صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران نیز البته با برخی اصلاحات، از‌جمله پوشاندن چهره مبارک بنیان‌گذار مذهب شیعه‌(ع) و پدر بزرگوارشان، آن را به نمایش گذاشت، تلاش شده تا روایتی تاریخی از خلفای اربعه ارائه دهد و با توجه به نهضت علمی که امام باقر(ع) و امام صادق‌(ع) پایه‌گذاری کردند، این موضوع را اثبات کند. این در حالی است که این سریال با توجه به جایگاه این دو امام شیعه در پی اثبات جریان خلافت است اما از این امامان و خلافت برحق آنها چیزی نمی‌گوید.همین امر سبب شد برخی‌ مراجع تقلید در کشورهای مختلف اسلامی از این سریال انتقاد کنند. «اِمامُ الْفُقَهاء» اگرچه مدرسه علمیه امام صادق‌(ع) در مسجد النبی‌(ص) و پرورش فقها و علما در آن مدرسه را به تصویر کشیده است، اما به امامت این امام بزرگوار و نشان دادن شخصیت وی در حد یک فقیه، بسنده کرده که چنین رویکردی در مجموعه‌ای که مدعی روایت زندگی امام صادق‌(ع) است، نمی‌تواند بی‌هدف بوده باشد.بر همین اساس باید این سؤال را مطرح کرد، آیا واقعا ساخت فیلم و سریال در خصوص بنیان‌گذار مذهب شیعه وظیفه سینما و تلویزیون ایران نیست؟    حشاشین در مقابل تفکر شیعی در راستای بررسی تولیدات فیلمسازی و سریال‌سازی، باید گفت سریال حشاشین نیز که در ماه رمضان امسال پخش شد و تلاش کرده جنبش شیعه اسماعیلیه را همراستا با داعش به تصویر بکشد را هم باید در این رابطه ارزیابی کرد. اسماعیلی‌ها نام خود را از اسماعیل بن جعفر، فرزند امام صادق‌(ع) گرفته‌اند. آنها برخلاف شیعیان اثنی‌عشری، که امام موسی کاظم‌(ع) برادر کوچک‌تر اسماعیل را به عنوان امام پذیرفته‌اند، معتقد بودند اسماعیل جانشین امام صادق‌(ع) بوده است. همین تفکر انحرافی حالا دستمایه جریان‌های صهیونیستی شده تا از زبان کشورهای سکولار اسلامی فیلمی ساخته شود که تفکر شیعی را با داعش ساخته شده توسط غرب پیوند زنند و به جهانیان نشان دهند که تفکر داعشی هم‌راستا با تفکر شیعی است‌ و با تحریف تاریخ، کذبیات تفکری خود را جای حقیقت اندیشه شیعیان جا بزنند.   سینما حق دستکاری تاریخ را ندارد با بازخوانی انتقادات و واکنش‌هایی که امروزه از سوی منتقدان به چنین آثاری می‌شود، می‌توان به‌خوبی دریافت که جریانات صهیونیستی چگونه از دو‌قطبی‌سازی و پاک‌کردن تاریخ بهره می‌برند. به‌طور مثال شاید فیلمنامه‌ای با یک قصه اجتماعی و عاشقانه این امکان را برای فیلمساز فراهم کند تا دخل و تصرفی در موضوع ایجاد نماید اما فیلمساز طبیعتا حق دستکاری تاریخ و وقایع شناخته شده را ندارد، به‌خصوص اگر درام به شخصیتی تاریخی بپردازد که در یک دوره زمانی خاص نقش فعالی داشته است؛ این نقدی است که وجیهه عبدالرحمن از بازیگران سینمای عرب به‌تازگی بر سریال «حشاشین» مطرح کرده است. متاسفانه پدیده جعل تاریخ در درام تاریخی عرب و ترکیه بسیار وجود دارد، چراکه آنها فیلمنامه‌ها را از بین رویدادهایی برمی‌گزینند که مواضع قهرمانانه را تقویت و افتخارات و پیشینیان‌شان را ستایش می‌کند و این قطعا به نفع درام نیست و وقتی این درام درخصوص به تصویر کشیدن شخصیت‌های ارزشمند دینی جمع زیادی از مردم دنیا باشد، اشکال چنین رویکردی بیشتر نمود پیدا می‌کند.حتی برخی منتقدان شبکه‌های عربی نیز در مورد این سریال گفته‌اند: این مجموعه نمایشی در ابتدا و انتها ماحصل خیال بوده که از تاریخ الهام گرفته شده است.    وقتی صهیون برای کوبیدن اسلام سیاسی دست به‌کار می‌شود ساخت سریال‌هایی چون حشاشین از سوی جریان صهیونیستی که امروز در ضعیف‌ترین جایگاه خود قرار دارد راهبری می‌شود تا با کوبیدن اسلام سیاسی در ایران، اخوان‌المسلمین در مصر و حماس‌ در فلسطین که بزرگ‌ترین دشمن آنها محسوب می‌شود و جریان مقاومت را در منطقه پدید آورده‌اند به جریان تندروی ساخته شده توسط آمریکا داعش نسبت دهد که اسلام‌هراسی را در دنیا تقویت کند.    در جنگ روایت‌ها چه کردیم؟ حالا در این جنگ روایت‌ها، سینمای ایران شیعی برای روایت صادق از زندگی پدر مکتب جعفری چه کرده است؟ گرچه تلویزیون ایران درخصوص صدر اسلام و حوادث کربلا تولیدات قابل دفاعی داشته و می‌توان به مجموعه‌هایی مانند مختارنامه، امام علی(ع)، معصومیت از دست رفته، ولایت عشق، تنهاترین سردار و... اشاره کرد که هر‌کدام دوره‌ای از تاریخ اسلام را مورد بررسی قرار داده‌اند اما در این بین، جای یک فیلم سینمایی یا سریال در شأن بنیان‌گذار مذهب شیعه، به‌شدت احساس می‌شود.همان‌طور که بر همه روشن است، تاریخ تمدنی غرب بدون وجود آورده‌های علمی مسلمانان قطعا به جایی نمی‌رسید یا دست‌کم این دستاوردهای دانشمندان و عالمان اسلام بود که کتابخانه‌های غرب را تا دوره‌ای از تاریخ پر کرد.طبیعتا تمدن کنونی جهان، ازتلاش ملل گوناگون در طول تاریخ شکل گرفته است وسهم اسلام در پیدایش وتوسعه این تمدن، بیش ازدیگر تمدن‌ها نباشد، کمتر نیست. پرسش اینجاست که آیا سینمای ایران ظرفیت ساخت فیلمی برای بیان این تاریخ را ندارد یا ما با فقر سینماگران دغدغه‌مند و شیعه مواجه هستیم؟   دوران سینمای سکولار گذشته است علوم و تمدن اسلامی از مسیرهای مختلفی به غرب منتقل شد که ترجمه کتب عربی به زبان‌های اروپایی و تدریس و استفاده از کتب عربی که دانشمندان مسلمان آنها را در مراکز علمی نوشته یا ترجمه کرده بودند، بیشترین تاثیر را داشت. شاید این توضیحات برای اثبات اهمیت توجه به اقدامات اساسی امام صادق(ع) و جهاد علمی که او ایجاد کرد، کافی است تا متوجه باشیم که تا چه اندازه پرداخت به زندگی این دانشمند زمان، گردآورنده علوم اسلامی و سپس انتشار آن به سراسر دنیا و حتی تاثیرش بر شکل‌گیری غرب در سینما و تلویزیون اهمیت و جذابیت دارد. مردم ایران مخاطبانی مشتاق به تماشای آثار نمایشی با مضامین مذهبی و دینی هستند.در همین ماه رمضان گذشته واقعا روشن شد که دوران «تلویزیون، رسانه‌ای با ماهیت سکولار است» گذشته و نه‌فقط تلویزیون که سینما نیز تشنه تولیداتی با مضامین ارزشمند است؛ چراکه مخاطب سینمای امروز نیز چنین خواسته‌ای دارد و فیلم‌های دفاع‌مقدس یا انقلابی همیشه در ایران پرفروش بوده‌اند.   جای خالی استکبارستیزی رئیس مکتب جعفری در سینما می‌توانیم با یک روایت دقیق و جذاب سینمایی، حقانیت شیعه و تاثیراتی را که بر فرهنگ بشری گذاشته، ثابت کنیم و این بار ما به‌عنوان شیعیان ۱۲امامی و باورمند به مهدویت بگوییم غرب چگونه غرب شد و حالا با فاصله از همان دستاوردها امروز به چه نقطه‌ای از اضمحلال فرهنگی رسیده است؟! در حقیقت دوران زندگی امام صادق(ع) را از هر منظری که مورد توجه قرار دهیم، سرشار از قصه‌ها و پیروزی‌های علمی و فرهنگی است که موجب شکل‌گیری دوران طلایی اسلام شد و تمامی این دستاوردها قابلیت نمایشی‌شدن دارد؛ ضمن این‌که امروز که جهان علیه هر نوع استکبار برخاسته و آزادگان مسلمان و غیرمسلمان خواهان برچیده‌شدن رژیم صهیونیست هستند، بهترین فرصت برای بیان وجوه استکبارستیزی رئیس مکتب جعفری است و سینما باید دست‌به‌کار شود تا در این جنگ رسانه‌ای از موثرترین و فراگیرترین رسانه‌ها، یعنی فیلمسازی برای تولید محتواهایی متناسب با فرهنگ شیعی بهره برد و چه روایتی مهم‌تر و ضروری‌تر از روایت زندگی امام صادق(ع)؟! سینما قصه می‌خواهد،  حادثه و قهرمان نیاز دارد و دوران امام صادق یکی از توفانی‌ترین ادوار تاریخ اسلام است که از یک سو اغتشاش‌ها و انقلاب‌های پیاپی متعددی را تجربه کرده، از جمله قیام خونخواهان امام حسین(ع) و از سوی دیگر در این دوره تاریخی شاهد برخورد مکاتب، ایدئولوژی‌ها و تضاد افکار فلسفی و کلامی هستیم که ناشی از برخورد امت اسلامی با مردم کشورهای فتح‌شده با دنیای خارج است. در آخر این‌که به نظر روایت این دوران طلایی از اسلام شیعی در سینما کمی همت، دغدغه و اسلام‌شناسی می‌خواهد تا فیلمنامه‌نویسان و کارگردانان سینمای ایران دست‌به‌کار شوند و مدیران سینمایی و صدا‌وسیما را کنار خود ببینند و دست و دلبازانه برای فتح و پیروزی شیعیان، این بار نه مانند صدر اسلام با فدا کردن خون؛ بلکه با تخصیص بودجه کافی، بهره‌مندی از فناوری و استفاده از افراد باسواد و آگاه، آثاری نمایشی تولید کنند و مرزهای فرهنگی و هنری را درنوردند.

دیگر خبرها

  • داستان سرماخوردگی در انسان‌ها از چه زمانی آغاز شد؟
  • آیین سوگواری شهادت ششمین ستاره تابناک آسمان امامت و ولایت امام جعفر صادق (ع) در خراسان رضوی
  • ایرادات شورای نگهبان به جداول بودجه چه زمانی بررسی می‌شود؟
  • اعتراف ستاره سابق لیورپول: همیشه مضطرب بودم
  • چرا بدن‌درد می‌گیریم؟
  • آنچه در جلسه شورای عالی باغ مشاهیر اصفهان گذشت
  • بارندگی‌ها تا چه زمانی ادامه دارد؟
  • شاید نمی‌دانستید که علی دایی آنجا حضور داشت!
  • جذب بیش از یک هزار نفر معلم در آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری
  • دین سینما به امام صادق‌(ع) چه زمانی ادا می‌شود؟